اصول اولیه طراحی داخلی منزل

اصول اولیه طراحی داخلی منزل

اصول اولیه طراحی داخلی منزل

 

اصول اولیه طراحی داخلی منزل

برای داشتن خانه ایی زیبا، دلنشین و منحصر به فرد فقط خریدن وسایل لوکس و لاکچری کافی نیست. شما باید برای ایجاد یک هارمونی بین این وسیله ها و فضای داخلی منزل، اصول اولیه طراحی داخلی را بدانید و آن را رعایت کنید. در این حالت است که یک هماهنگی مناسب و زیبا در دیزاین و طراحی داخلی ایجاد می شود.

برای پیاده کردن اصول طراحی داخلی منزل،  طراحان حرفه ایی بهمن استیل از بررسی های اولیه محیط تا نصب و تحویل دکور استیل و چیدمان آن در کنار شما هستند.

تیم تخصصی بهمن استیل با در نظر گرفتن شخصیت و نیازهای اولیه شما، اندازه محیط، نور، تعداد اتاق ها، رنگ پرده ها و دیوارها، ورودی منزل، آشپزخانه ،اتاق نشیمن و  پذیرایی، بهترین پیشنهادات را برای پیاده سازی یک دیزاین و طراحی داخلی به شما می دهند تا بتوانید چیدمان منزل خود را به شیوه کاملا اصولی انجام بدهید. و از محیط زندگی خود لذت ببرید.

پیاده سازی طراحی داخلی بر پایه هفت اصل می باشد تفاوتی ندارد که خانه شما سنتی باشد یا مدرن. درهر حالت باید این هفت اصول و نکته کاربردی را رعایت کنید.

اصول اولیه طراحی داخلی منزل
صندلی شاه نشین مناسب پذیرایی

7 اصل طراحی داخلی منزل

1: نقطه کانونی یا تاکید

در فضای داخلی خانه و سایر اتاق ها قاعدتا یک نقطه کانونی وجود دارد که باید آن را به درستی تشخیص بدهید منظور از محور کانونی در یک اتاق وجود پنجره ها، شومینه یا آینه است که می توانید برای ایجاد جذابیت بصری، مبلمان و سایر دکوراسیون را حول آن بچینید.

اگر اتاق و فضای شما این نقطه های کانونی را نداشته باشد می توانید خودتان آن را ایجاد کنید. مثلا در اتاق نشیمن خود تلویزیون، صندلی شاه نشین، مبل سلطنتی یا یک تابلو بزرگ بر روی دیوار  را به عنوان  نقطه تاکید در نظر بگیرید و سایر دیزاین خود را متناسب با آن تکمیل کنید.

2: بالانس یا ایجاد توازن

بالانس یعنی توزیع مساوی وسایل و سایر دیزاین معماری داخلی برای دست پیدا کردن به اصل تعادل بصری.

به صورت کلی برقرای تعادل به سه قسمت تقسیم می شود:

توازن متقارن: این نوع از توازن بیشتر مربوط به طراحی های سنتی است در این حالت وسایل و اشیا را به صورت آیینه ایی در مقابل یکدیگر قرار می دهند.

توازن نامتقارن: در این حالت توازن که بیشتر در طراحی داخلی مدرن کاربرد دارد به جای استفاده از وسایل یکسان در دو طرف فضا و ایجاد قرینگی در محیط، به سازگاری و هم وزن بودن فضا توجه می شود به این صورت که دو سمت مکان مورد نظر با اشیا غیر همسان به توازن برسد.

توازن شعاعی: همانطور که از اسم آن مشخص است، این توازن در صورتی ایجاد می‌شود که چیدمان مرکزی داشته باشیم و یکی از اجزا دکوراسیون مانند مبلمان به صورت شاخص قرار گیرد، این نوع طراحی بیشتر در خانه های با متراژ پایین اجرا می‌شود اما می‌توان برای ایجاد تمرکز در یک قسمت از خانه های بزرگتر مثل فضای نهارخوری نیز از چینش شعاعی استفاده کرد.

اصول اولیه طراحی داخلی منزل
اکسسوری و دیوارکوب استیل

3- ریتم یا تکرار:

یکی از اصول طراحی دکوراسیون داخلی ریتم یا تکرار است و می‌تواند به صورت های مختلف ایجاد شود برای مثال یکی از روش های استفاده از این اصل که شاید بارها مشاهده کرده باشید تکرار در رنگ یا مواد مصرفی در دکور است که در چشم مخاطب ایجاد پیوستگی می‌کند.

تصور کنید وارد فضایی می‌شوید که در قسمت های مختلف از رنگ های یکسان استفاده شده است، ناخودآگاه ذهن شما متوجه ارتباط آن قسمت ها می‌شود، پس به کمک ریتم می‌توان نظر بیننده به المان های مورد نظر خود را جلب کرد.

روش دیگر به کار بردن اکسسوری های مرتبط با یکدیگر است به این صورت که از دیوارکوب های استیل در ابعاد مختلف و به صورت متناسب در طراحی دکور استفاده شود و با تکرار آن یک فضای پیوسته را ایجاد کنیم.

4- تضاد

یکی دیگر از اصول طراحی داخلی ایجاد پارادوکس یا تضاد به کمک رنگ، متریال،نور، بافت و … است. کاربرد این اصل در معماری ایجاد یک فضای شاخص است، برای مثال زمانیکه می خواهید از یک صندلی شاه نشین در دکوراسیون خود استفاده کنید می توانید به کمک تضاد رنگ در اطراف آن جلب توجه نمایید.

همچنین میتوانید برای برجسته نشان دادن قسمتی از پذیرایی منزل به کمک نور بر روی کنسول استیل یک فضای با ابهت و خاص ایجاد کنید

اصول اولیه طراحی داخلی منزل
پارتیشن استیل طلایی

5- تناسب

یکی از مهمترین اصول معماری، طراحی با توجه به مقیاس ها و تناسب عناصر در کنار یک دیگر است. از آنجایی پایه و بنای اصلی طراحی داخلی چینش متناسب وسایل و المان های مختلف است، باید توجه کنیم که ارتباط میان آنها به درستی ایجاد شود.

برای نمونه اگر یک فضای بسیار بزرگ در اختیار دارید به جای پر کردن آن با وسایل زیاد می توانید از یک جدا کننده یا پارتیشن استیل استفاده کنید تا فضاها در عین حال که به هم پیوسته هستند، از هم جدا شوند و برای هر قسمت طراحی جذاب و چشم نوازی ایجاد کرد.

همچنین اگر فضای مورد نظر شما کوچک است می بایست مبلمان متناسب با متراژی که در اختیار دارید طراحی و تولید شود زیرا مبلمان سنگین و بزرگ برای شما مناسب نیست، در عوض می توانید از مبلمان استیل که ابعاد کوچک تر دارد و مدرن تر است استفاده کنید.

6- رنگ

یکی دیگر از اصول مهم در طراحی دیزاین داخلی انتخاب رنگ است باید بین رنگ دیوارها و رنگ سایر دکوراسیون یک هارمونی ایجاد کرد تا محیط را دلنشین تر کنند. ایجاد این هماهنگی بین رنگ ها در فضای سالن علاوه بر زیبایی نوعی انرژی مثبت و آرامش را با خود به همراه می آورد.

اگر محیط خانه شما کوچک است بهترین انتخاب برای رنگ دیوارها سفید می باشد در این حالت می توانید از مبل پایه استیل با روکش صورتی روشن، زرد و حتی سفید استفاده کنید تا فضا را بزرگ تر نشان بدهد.

دقت کنید که برای ایجاد تعادل مناسب در استفاده از رنگ ها از 100 درصد رنگ اتاق و سایر دکوراسیون، حدود 60 درصد رنگ اصلی و قالب به دیوارها و اجسام بزرگ تر مانند مبلمان و فرش تعلق می گیرد که باید کاملا به چشم بیاید.

30 درصد مابقی باید به پرده ها تعلق بگیرد توجه کنید که انتخاب رنگ دوم باید به عنوان مکمل رنگ اول باشد. یعنی نباید تفاوت بین این رنگ ها زیاد باشد.

10 درصد رنگ باقی مانده به سایر وسایل تزئینی مانند اکسسوری، رنگ کوسن ها، رنگ روتختی، آینه و کنسول تعلق می گیرد

با رعایت کردن این نکات می توانید از رنگ ها در کنار هم به درستی استفاده کنید و نوعی هماهنگی زیبا را بین آن ها پیاده سازی کنید. تا چشم هر بیننده ایی را به خود جذب کند.

اصول اولیه طراحی داخلی منزل
مبلمان استیل پایه فلزی با روکش سبز

7- هماهنگی

برای هماهنگی در دکور داخلی باید چینش به گونه ای باشد که یکپارچگی در محیط برقرار شود، اما توجه کنید استفاده از اصول مختلف که در بالا به آنها اشاره شد به ایجاد هماهنگی منتهی میشود

پس با قرار دادن المان ها در دو طرف یک اتاق می توان یک هماهنگی از طریق تعادل به وجود آورد یا با چینش وسایل مرتبط به هم مانند مبلمان و میزهای استیل در کنار هم به هماهنگی در دکوراسیون داخلی رسید.

با رعایت 7 اصل یاد شده می توان از هر فضایی با هر متراژی به بهترین نحو استفاده کرد به شرط آنکه از عناصر و المان هایی متناسب با محیطی که در اختیار داریم بهره ببریم و پیش از خرید وسایل به هماهنگی میان اجزای مختلف در منزل یا محل کار دقت کنیم

به همین منظور، تیم طراح بهمن استیل با توجه به نیاز شما و فضای مدنظرتان مبلمان و دیگر محصولات استیل را طراحی و در ابعاد سفارشی و دلخواه تولید میکند تا هیچ نگرانی بابت عدم هماهنگی در دکوراسیون داخلی خود را نداشته باشید.

حرف پایانی

طراحی داخلی منزل کاملا به سلیقه و شخصیت شما بستگی دارد. اما ما در این مقاله درباره اصول اولیه طراحی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. و تلاش کردیم به شما برای داشتن خانه ایی زیباتر با یک چشم انداز عالی کمک کنیم.

برای دیزاین منزل خود بهتر است که اطلاعاتی درباره نوع چیدمان، انواع سبک ها و در نهایت انتخاب رنگ داشته باشید زیرا اگر شما نتوانید بین سبک مورد نظر خود با مبلمان، رنگ دیوارها، پرده ها و استفاده از سایر وسایل تزئینی دیگر هماهنگی ایجاد کنید باعث به وجود آمدن محیطی می شوید که انرژی منفی و نوعی بهم ریختگی را به همراه دارد و نه تنها به خودتان، بلکه به مهمان شما نیز حس خوبی داده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *